Woningsite Funda.nl is er op gericht op geïnteresseerden zo snel mogelijk bij een NVM-makelaar te krijgen. Eigenaar NVM heeft met Funda één doel: Het in leven houden van de eigen makelaarstak. Dat moet stoppen. Daarom richt ik mij in onderstaande open brief aan de NVM.

Wil je eerst meer weten over hoe de NVM woningsite Funda in de wurggreep houdt? Lees het achtergrondartikel hier.

Beste NVM, bestuur, directie en leden,

De woningmarkt in Nederland is continu in beweging. We kennen diepe dalen, maar zien momenteel weer hoge pieken in de markt. Als grootste branchevereniging van makelaars is het nu genieten, het geld klotst tegen de plinten op. Funda stond vorig jaar op nr. 33 van de best bezochte websites in Nederland. Dit jaar zal dat misschien nog wel hoger zijn. Funda leeft en is booming. 10 miljoen euro winst maken is gigantisch knap, miljoenen aan dividend kunnen uitkeren is heerlijk. Van een website voor eigen leden in 2001 doorgroeien naar nr. 1 woningaanbodsite van Nederland is een prestatie van formaat. Heel Nederland mag trots zijn op zo’n nationaal product als Funda. Wat mooi dat een branchevereniging dit mogelijk heeft kunnen maken.

Toch NVM, schuurt het bij mij. Ik heb gezien wat er allemaal kan, ik ruik de mogelijkheden, sterker nog, ik mis ze op Funda. Ik snap oprecht de zorg als het gaat om de toekomst voor makelaars in Nederland. Zoals jullie zelf merken, een internetbedrijf er naast houden, is een ding van formaat. Het gedonder in eigen gelederen over welke kant er op gegaan moet worden, de vele rechtszaken, jullie zullen het ondertussen ook wel zat zijn. En dan wordt er nog dik winst gemaakt, de dag dat het wat minder gaat, zullen jullie dan ook vrezen. Ik wil een beroep doen op jullie verantwoordelijkheid voor de huizenmarkt in Nederland. Als ‘s Neerlands grootste branchevereniging in de woningmarkt en als grootste woningplatform dragen jullie een grote verantwoordelijkheid met jullie mee.

We hebben de bankencrisis meegemaakt. Veel huizenbezitters zijn in grote problemen gekomen doordat banken en gerelateerde partijen niet open en transparant over hun werkzaamheden en markt waren. Ze wilden hun systeem koste wat kost in stand houden. Simpelweg omdat ze hier dik aan verdienden. De consument had geen keus, maar we betaalden (inclusief ondergetekende) wel allemaal fors de boete. De monopoliepositie die jullie met Funda hebben weten op te bouwen is verdiend, maar niet gezond voor de woningmarkt. De woningmarkt is gediend bij een speler die de markt goed weet te bedienen en niet alleen hier aan weet te verdienen. Het uitsluiten van concurrenten, Fundabezoekers bewust gebrekkig informeren, de gedwongen winkelnering bij makelaars, het steeds weer aanspannen van rechtszaken, directieleden ontslaan vanwege ander gedachtegoed; dit moet en kan anders.

Sta open voor een andere toekomst. Haal wel die investeerder in huis die jullie kan helpen om te accelereren, om verder te innoveren, om verder te gaan dan jullie ooit zouden kunnen en durven te gaan. Durf jullie kind Funda los te laten. Stel het platform Funda open, voor alle makelaars. Ga zelfs nog een stap verder en stel het open voor particulieren die zelf hun huis willen verkopen. Wat hebben jullie te vrezen? Zo is de inkomstenstroom verzekerd en krijgen jullie die eigenwijze groep verkopers ook weer terug. Geef vol gas op Funda, investeer fors, experimenteer, faal en begin opnieuw, verras ons, verbaas ons, informeer ons, maak ons blij. Samenwerken met een partner als een investeringsmaatschappij vraagt nogal wat, daar ben ik mij terdege van bewust. Bespreek daarom ook de optie om de Funda-kip met de gouden eieren te verhuizen naar een ander hok. Bij een verkoop van Funda laat de NVM iets prachtigs los, maar wat er voor terug kan komen is misschien nog wel beter voor alle partijen op de woningmarkt. Dan kunnen jullie toch mooi zeggen dat jullie deze kip met de gouden eieren groot hebben gemaakt.

De NVM moet de tijd nemen om de rol van de makelaar te herdefiniëren. Nog steeds wil het gros van de Nederlanders geholpen bij het verkopen van hun huis, maar wellicht anders dan jullie nu denken en aanbieden. Huizen(ver)kopers hebben in de 17 jaar dat Funda bestaat andere wensen en behoeften gekregen. Het spelletje rondom huisbezichtigingen kan echt fors op de schop. Neem liever de adviserende rol voor de verkopers serieuzer en intensiever op jullie.

Kortom, beste NVM,

Stel je als NVM de vraag waar jullie nu echt voor willen staan. Wat wil de NVM als branchevereniging betekenen voor de totale woningmarkt? Pak de handschoen op, neem de verantwoordelijkheid als grote belangrijke speler en kijk verder dan het beschermen van eigen gelederen.

Ik hoop van harte dat jullie deze oproep serieus nemen, bestuderen en met de toekomst van Funda, de NVM, de makelaar en bovenal de Nederlandse woningmarkt aan de slag gaan.

Hartelijk groet,

Bas Vermond

Wil je meer weten over hoe de NVM woningsite Funda in de wurggreep houdt? Lees hier het achtergrondartikel.