Terugblikken en voorspellen, we worden er zo blij van. Vooral op de (bijna) laatste dag van het jaar! We kijken terug op voorspellingen van afgelopen jaar: wat is er uitgekomen, wat niet? En natuurlijk is er een vooruitblik. Wat staat er komend jaar te gebeuren in het land van marketing, retail en e-commerce?

Traditiegetrouw doe ik elk jaar voorspellingen voor het nieuwe jaar. In deze blog kijk ik terug op welke voorspellingen zijn uitgekomen en doe ik voorspellingen voor 2020. Dit waren de voorspellingen voor 2019:

Voorspelling 1: Blokker wordt verkocht aan investeringsmaatschappij. Sanering onder winkels en personeel volgtEind 2018 stond Blokker te koop. De familie Blokker zag er geen heil meer in en zette de boel te koop. Het duurde tot begin april totdat investeerder Michel Witteveen Blokker koopt. Een bruidsschat van 250 miljoen trok hem over de streep. Ondertussen werden twee distributiecentra en tientallen Blokker-winkels gesloten.

Voorspelling uitgekomen

"Het rommelde flink bij Hema"


Voorspelling 2: Van Hema-topman Jegen wordt afscheid genomen om rust onder franchisers te behouden

Net zoals Blokker stond ook Hema eind december te koop. Het rommelde flink bij het bedrijf en rechtszaken met franchisers werden niet geschuwd. Verlosser Boekhoorn kocht Hema en gaf het even lucht. Met de nadruk op even. Topman Jegen zit er vooralsnog.

Voorspelling niet uitgekomen

Voorspelling 3: Hudson’s Bay sluit eerste warenhuizen in Nederland


Toen ik vorig jaar deze voorspelling op BNR deed, zat mijn mailbox snel vol met boze reacties. In september van dit jaar kwam dan toch het onvermijdelijke nieuws. Hudson’s Bay sluit niet gefaseerd, het sluit alle filialen aan het einde van dit jaar. Lees ook mijn achtergrondverhaal over Hudson’s Bay van eind december 2017.

Voorspelling uitgekomen

Voorspelling 4: TakeAway groeit verder, nog steeds geen winst. Koninklijke Horeca Nederland bekijkt onder druk achterban opnieuw plannen voor eigen bestelplatform


TakeAway, de veelvraat, de reus die zich een weg door Europa heen probeert te eten. Ook het verlies blijft gigantisch, maar groeien mag wat kosten. Ik schreef begin vorig jaar dat branchevereniging Horeca Nederland een eigen bestelplatform zou moeten beginnen om de dominante positie van TakeAway (Thuisbezorgd.nl) te doorbreken. Wat waren ze dichtbij: ik had de hoop dat ze dit jaar alsnog het platform zouden lanceren. De plannen op papier zijn er nog steeds, maar helaas bleef het dit jaar bij mopperen langs de zijlijn.

Voorspelling deels uitgekomen

"Het verlies blijft gigantisch, maar groeien mag wat kosten"


Voorspelling 5: Een nieuw bod op Funda zorgt voor onrust onder NVM-makelaars. Tweespalt ontstaat


Een nieuw bod op Funda kwam er dit jaar niet (althans, wat wij weten). Maar onrust was er volop. Voorzitter Jaarsma kreeg zoveel kritiek als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) dat hij na zijn eerste termijn vertrok. Jaarsma werd o.a. verweten stiekem met een investeerder over de verkoop van Funda te hebben gepraat. Onder makelaars lijkt een tweedeling te zijn ontstaan, een groep die verandering wil en een groep die verandering weigert.

Voorspelling deels uitgekomen


Voorspelling 6: Tony’s Chocolonely wordt, net zoals de Vegaslager, gekocht door Unilever


Wat zou directeur Beltman van Tony’s Chocolonely dit graag gezien hebben. Tony’s onder de vleugels van een multinational als Unilever, Mars of Nestlé. Opvallend genoeg heeft geen enkele multinational toegehapt. Raakt de formule van Tony’s uitgewerkt?

Voorspelling niet uitgekomen

"Tony’s onder de vleugels van een multinational als Unilever?"


Voorspelling 7: H&M zet volledig in op online, komt in de problemen, sluit winkels


H&M bereikte vorig jaar een dieptepunt, toen de winst op het laagste niveau in zestien jaar uitkwam. De top kondigde een nieuwe strategie aan: een betere balans tussen winkels en online en meer investeringen in digitale technologie. Waar geld in online wordt gepompt, gaat dit vaak ten koste van de fysieke winkels. Er gingen meer dan honderdveertig winkels het afgelopen jaar dicht. Daarnaast ging van de geplande honderdzeventig openingen er uiteindelijk maar honderddertig door. De winst daalt nog steeds, maar de omzet gaat iets omhoog. Heeft H&M de weg omhoog gevonden?

Voorspelling uitgekomen

Voorspellingen voor 2020

En wat gaat er het komend jaar allemaal gebeuren?

  • Bank verbiedt dat Tony’s Chocolonely een pretpark opent wegens te hoge risico’s.
  • Blokker vertrekt uit België.
  • Blokker Nederland stopt met bezorging aan huis. Online bestellen blijft, maar alleen nog ophalen in winkel.
  • Zeeman sluit veel winkels in Nederland, breidt wel uit in buitenland.
  • Wehkamp sluit online deuren.
  • Toezichthouder ACM beboet Thuisbezorgd.nl (TakeAway) wegens gerommel met recensies.
  • Hema verkoopt meer A-locaties en wordt steeds meer een merk / product dan winkel. Verlies blijft torenhoog.
  • Amsterdam verbiedt in bepaalde straten en wijken AirBnB.
  • Hudson’s Bay Nederland laat zich failliet verklaren en laat veel ondernemers met onbetaalde facturen achter. Merendeel panden blijft leeg.
  • Eerste online speler introduceert een nieuw bezorgsysteem. De snelheid van bezorgen bepaalt de prijs, hoe sneller hoe duurder.
  • Amazon betreedt Nederlandse markt. Maar de Nederlandse consument gaat niet direct overstag.
  • Picnic haalt en brengt steeds meer, zelfs bibliotheekboeken worden opgehaald. Picnic is meer concurrent voor de bezorgmarkt dan voor supermarkten.

We gaan zien wat er van deze voorspellingen uit gaat komen...